Fülek

2016. február 28.

IKT-alapú óraterv - példát mutatok :)

Ebben a bejegyzésben egy IKT alapú óratervet készítek az egyik szakom egy órájához. Mivel informatikaórán többnyire magától értetődő, hogy milyen IKT eszközöket használjunk, ezért inkább egy matematikaórával örvendeztetném meg olvasóimat, hátha hasznos lesz. No de először gyorsan egy keveset az alapokról.

Mi is az az IKT?


Az IKT (angolul ICT) az információs és kommunikációs technológiákat jelöli. Ha azt halljuk, hogy IKT, gyakran nem gondolunk másra, mint a számítógépekre és / vagy az interaktív táblákra. 
Az IKT azonban ennél sokkal tágabb értelemben használatos, és magába foglal minden digitális technológiát. Vagyis, akkor is IKT-t használunk, ha… 
  • telefonnal videót készítünk 
  • megosztunk egy jó linket Facebookon 
  • készítünk egy fényképsorozatot digitális fényképezőgéppel, majd egy Powerpoint prezentációt csinálunk belőle 
  • robotokkal játszunk, vagy programozzuk őket 
  • készítünk Wordben egy társasjátékot, és kinyomtatjuk 
  • interaktív táblára írunk. 

Természetesen csupán attól, hogy IKT-t használunk, még nem lesz hatékony az, amit csinálunk. A kérdés itt is az, hogy mire és hogyan használjuk ezeket az eszközöket. És akkor most lássuk ezt egy óratervben!


Óraterv:


Osztály:  

9.b

Időpont:  

2016. március 03.

Téma: 

Elsőfokú kétismeretlenes egyenletrendszerek megoldása egyenlő együtthatók elvével valamint grafikus úton 

Óra célja: 

Lineáris egyenletek átismétlése, elsőfokú kétismeretlenes egyenletrendszerek megoldása 
  • egyenlő együtthatók módszerével
  • grafikus úton

Várható nehézségek: 

  • valamelyik technikai eszköz nem működik megfelelően, vagy egyáltalán (ezzel egy IKT órán mindig számolni kell)
  • egy vagy több tanulónak több magyarázat kell, így elcsúszunk a tervezett időbeosztástól

Szükséges előismeretek: 

  • lineáris egyenletek
  • függvények
  • lineáris függvények ábrázolása

Vázlatos terv:


0-2’ Új téma rövid bevezetése, az óra céljának meghatározása. Itt még nem indokolt IKT eszköz, ha akarjuk PowerPoint-os vetítéssel kísérhetjük az órát. Ekkor ez az első dia lenne.

3-9’ Ismétlés: lineáris egyenletek, mérlegelv. Az ismétlés több eszközön keresztül is történhet. Ha rendelkezésre állnak számítógépek, akkor különböző oktatóprogramokon keresztül (pl.: mérlegelv és egyenletmegoldás), de akár a diákok saját okostelefonjára letölthető alkalmazásokon keresztül. Még külön motiváló is lehet a játékos forma, amikor a fej boldog/szomorú lesz attól függően, hogy helyes-e a válasz.

10-15’ Egyenlő együtthatók módszerének ismertetése. Itt az ismertetést szintén lehet PowerPoint-os vetítéssel kísérni. Az alakzatok animálásával átlátható táblaképet produkálhatunk, nem kell folyton letörölni, átnyilazni az alakzatokat.

16-26’ Közös gyakorlás. Amennyiben interaktív tábla áll rendelkezésre, akkor oda kivetíthetünk feladatokat, amit a táblához szólított diákok át tudnak alakítani, majd megoldani.

27-32’ Grafikus módszer ismertetése, az előzőekhez hasonlóan PowerPoint formájában.

33-43’ Gyakorlás egyénileg. Geogebra és WolframAlpha programok segítségével az egyenletek függvényként történő ábrázolása, metszéspont keresése.

44-45’ Házi feladat feladása: online kérdőív formájában. (Erre több oldal is létezik, például a http://redmenta.com/ ingyenesen használható, megbízható oldal.)


Szükséges eszközök:

  • számítógép
  • projektor
  • PowerPoint (a fenti vázlathoz készített diasor megtalálható itt)
  • okostelefon
  • interaktív tábla

Összegzés:

A fentiekből is látszik, hogy egy ilyen óra megtartásának mind hardver mind szoftver oldalról sok előfeltétele van, és sajnos a legtöbb hazai iskolában még nem tartunk ott, hogy egy matematikaórát rendszeresen gépteremben tudunk tartani. Remélhetőleg a jövőben megvalósul, hogy egy ilyen óraterv bármelyik iskolában megtartható legyen, de ez sajnos még a jövő zenéje.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése